نمای ساختمان ال اس اف (LSF)
نگاه کردن به ساختمان هایی با سازه LSF (قاب فولادی سبک) می تواند مانند تحسین آثار هنری باشد. استفاده از قاب های فولادی به عنوان مصالح اولیه ساختمانی به طور زیادی محبوب می شود و فهمیدن دلیل این محبوبیت زیاد سخت نیست. ساختارهای LSF با ترکیب وزن سبک و در عین حال بادوام بودن، تطبیق پذیری زیادی را در طراحی برای شما ارائه می دهند. این ساختمان ها و سازه ها مطمئناً پس از به اتمام رسیدن کار و نمایان شدن زیبایی هایشان نظر شما را جلب می کنند و شما را شگفت زده خواهند کرد. پس بیایید با باهم نگاهی دقیق‌تر به چند نمونه خیره‌کننده از سازه‌های LSF بیاندازیم که حتی افراد عادی نیز از زیبایی آنها حیرت زده اند!
سازه LSFچیست؟
LSF یا قاب فولادی سبک، یک سیستم سازه ای است که از اعضای اسکلت فلزی برای ایجاد ساختمانی با وزن سبک تر و کم دردسر تر استفاده می کند. استفاده از فولاد در ساخت و ساز به قرن نوزدهم بر می گردد، اما ساخت و ساز LSF ایده ای نسبتا جدید تر هست.
سازه LSF از بسیاری جهات شبیه به ساخت سازه چوبی سنتی است، اما تفاوت‌های کلیدی با یکدیگر دارند. ساختمان‌های LSF معمولاً با اعضای فولادی ساخته می‌شوند که ضخامت آنها ۳/۸ اینچ (۹.۵ میلی‌متر) تا ۴ اینچ (۱۰۲ میلی‌متر) است. ضخامت اعضای فولادی به بار مورد نیاز ساختمان بستگی دارد.
اعضای اسکلت فولادی با استفاده از جوش یا پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند و با صفحات برشی یا براکت ها در جای خود ثابت می شوند. روش های اتصال مورد استفاده به نوع بارهایی که ساختمان باید تحمل کند و کاربری آن سازه بستگی دارد.
یکی از مزایای ساخت LSF این است که انعطاف پذیری زیادی در طراحی برای شما به همراه دارد. این انعطاف‌پذیری به این معناست که ساختمان‌های LSF را می‌توان برای رفع نیازهای خاص هر پروژه طراحی کرد.
یکی دیگر از مزایای ساخت و ساز LSF این است که ساخت آن آسان تر و سریع تر از ساختمان های قدیمی با اسکلت بتنی و چوبی است. اعضای اسکلت فلزی در کارخانه ها تولید می شوند و سپس به محل ساخت سازه ارسال می شوند و در آنجا به سازه نهایی مونتاژ می شوند. این فرآیند بسیاری از موارد مشکل ساز را برای شما کاهش می دهد.
نمای ساختمان ال اس اف
همانطور که در تصویر مشاهده می شود، ساختمان سمت چپ دارای سازه قدیمی است، در حالی که ساختمان سمت راست دارای سازه ال اس اف (LSF) است. تفاوت اصلی این دو نوع سازه در این است که سازه های LSF دارای اعضای مهاربندی مورب هستند که پایداری جانبی کل سازه را فراهم می کند، در حالی که سازه های قدیمی چنین اعضایی ندارند. در نتیجه سازه های LSF نسبت به سازه های قدیمی و عمومی در برابر نیروهای لرزه ای و باد مقاومت بیشتری خواهد داشت.
سازه باربر پوشش ساختمان معمولاً وزن سقف، دیوارها و سایر عناصر متصل به آنها را تحمل می کند. قاب پشتیبان جانبی (LSF) نوعی سازه باربر است که از اعضای افقی برای تحمل وزن پوشش ساختمان استفاده می کند. LSFمعمولاً از تیرها و ستون های فولادی یا فلزی تشکیل شده است که با جوش، پیچ و مهره یا پرچ به هم متصل می شوند. LSFرا می توان همراه با انواع دیگر سازه های باربر مانند خرپا یا دیوار برشی استفاده کرد.
ساختمان ها به صورت خطی با ساختار LSF در پس زمینه سازه چیده شده اند. بیننده می تواند طبقات مختلف و نحوه ارتباط بین آنها را ببیند.
برای اجرای نمای سازه‌های LSF می‌توان به مصالح و مواد زیر اشاره کرد:
آجر
فایبر سمنت ‌برد ساده یا سایدینگ
نمای چوبی (ترموود)
مینرال
آلوبند (کامپوزیت)
آجر: یکی از نمای هایی که از گذشته وجود داشت و ارزان قیمت و در دسترس بوده، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته و سازندگان زیادی ترجیح می‌دهند نمای آجری است. که دوام زیادی در برابر شرایط آب وه هوایی مختلف دارد.
فایبر سمنت ‌برد ساده یا سایدینگ: فایبر سمنت نوعی صفحه سیمانی است که از ترکیب؛ الیاف، فیبر های چوبی و شیشه ای و معدنی و آلی تهیه می شوند. این نوع نما ها به چند نام و دسته مشهور هستند: فایبرگلاس، سمنت برد سلولزی و فایبر سمنت برد کلسیم سیلیکاتی.
نمای چوبی (ترموود): این روز ها با ورود مواد و مصالح جدید به شکل ساخت و ساز دچار تغییرات زیادی شده و افراد به سمت استفاده از مصالح و المان های مدرن در ساختمان های خود روی آورده اند. یکی از پر استفاده ترین مصالح در طراحی ساختمان و به خصوص برای نما، استفاده از چوب نمای ساختمان است. به کار بردن چوب برای نمای ساختمان باعث می شود تا در کنار بیشتر شدن زیبایی نمای ساختمان، باعث سنتی و کلاسیک شدن آن می شود.
مینرال: نمای مینرال یک عایق و پوشاننده تزئینی شیک، مدرن و مقاوم است، جهت استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان که دوام و پایداری بسیار زیادی دارد و از مخلوط سنگ ریزه های معدنی (مرمر، گرانیت، کوارتز و ….) با رنگ های طبیعی به همراه رزین های صنعتی، مواد Anti uv، روان کننده ها و سایر آراینده های دیگر تشکیل شده و پس از اجرا و خشک شدن نمای سنگ گرانولیت به خود می‌گیرد. نمای مینرال قابلیت اجرا بر روی تمامی سطوح اعم از؛ سیمان، گچ، چوب، سنگ، پلاستیک، شیشه، فلز، بتن، ایرانیت، مقوای نازک و… را دارد.
آلوبند (کامپوزیت): آلوباند ورق کامپوزیتی است که از دو لایه آلومینیومی به دور یک هسته میانی تشکیل شده است. این نسل جدیدی از تکنولوژی که با پروسه های شیمیایی و مکانیکی ادغام شده است، تولید ورقهای کامپوزیت آلومینیوم را به یک پروسه استثنایی در این سطح تکنولوژی قرار رسیده است.
بر روی نمای ساختمان هایی با سازه ال اس اف چند مورد قابل انجام است که در این قسمت به آنها می پردازیم:
نمای خشک (آجر های پازلی، پانل های گچی و سیمانی، پانل های پلاستیکی و…): این نوع نما های خشک زیبایی بیشتری به نمای ساختمان شما می دهند اما امکان دارد هزینه کلی آن ها کمی بیشتر باشد در عوض تایم کمتری برای به اتمام رسیدن کار نیاز دارند. در این نوع نمای ساختمانی در مواقع وضعیت قرمز مانند زلزله، آتش سوزی و یا … کار های امدادی بسیار سریع تر و دقیق تر می تواند انجام پذیرد.
نمای خیس یا ملاتی (ملات سیمانی با انواع طرح و نقش، آجر های نسوز و یا پودر و خاک سنگ): این نوع نما ها در زمان های خاصی قابلیت انجام را دارند برای مثال این نوع نما را نمی توان در فصل زمستان یا فصل های بارانی انجام داد زیرا امکان این وجود دارد که باران مصالح را شست و از بین ببرد. اما نماهای خیس و بتنی در وضعیت قرمز کارهای امدادی از جمله آوار برداری با سرعت پایینی روبرو خواهد بود زیرا نمای ساختمان سنگین و محکم است. یکی از خوبی های این نما ها امکان قرار دادن عایق حرارتی می باشد تا در فصل های سرد سال گرمایش خانه سریع تر و راحت تر انجام بپذیرد و در نتیجه انرژی کمتری مصرف شود.
امیدواریم توانسته باشیم تا حدودی به دنیای ساختمان‌های فولادی سبک یا LSF و مزایای مختلف آن‌ها دید شما را روشن کرده باشیم. از صرفه جویی در زمان تا ارائه یک سازه قوی و بادوام و در عین حال با نمای زیبا، بدون شک سازه های LSF می توانند گزینه ای جذاب برای هر پروژه ساختمانی باشند.

مشاوره ساخت و اجرای سازه ال اس اف حضوری و تلفن 09192248436
X